Scenariusz

MANDALA – na talerzu


Odszukać „siebie w sobie” nie jest łatwym zadaniem. Stanąć „oko w oko” ze sobą i dotrzeć do własnego wnętrza to poważne wyzwanie. Mimo wielkich wysiłków, aby być szczerym, logika narzuca nam subiektywny obraz naszego „Ja”.

Można jednak uchwycić prawdę bez pomocy rozumowania uruchamiając twórczą wyobraźnię, dzięki której dajemy wyraz naszych przeżyć wewnętrznych. Używając gestów, kolorów, które nie mają nic wspólnego z logiką uwalniamy nasze emocje.

Nasze działanie staje się odruchowe, mimowolne, „bezmyślne” ale szczere.

Głębokie zadowolenie dają te chwile cichej twórczości.


Przebieg ćwiczenia

Część I.

Wyjdź na spacer do ogrodu, parku, lasu. Przyjrzyj się naturze. Zastanów się co może przydać się do tworzenia mandali na talerzu. Zbierz kwiatki, listki, patyczki.

Część II.

Weź talerz. Napełnij go wodą.

Przygotuj zebrane materiały (rozłóż na stole).

Uspokój oddech, wycisz myśli. Pomoże ci w tym działaniu cicha, delikatna muzyka.

Skoncentruj uwagę na centralnym punkcie talerza. Potraktuj go jako Centrum Twojego „Ja”.

Od tego miejsca rozpocznij komponowanie MANDALI.

Bierz materiały: płatki kwiatów, listki, patyczki… i układaj na płaszczyźnie wody w talerzu .

Nie myśl o tym, co powstaje. Nie kontroluj rysunku umysłem logicznym.

Tym razem tworzą tylko Twoje ręce.

Tworzenie powinno mechanicznie, spontanicznie wypływać z wnętrza. Również dobór kolorów i ich forma powinny być instynktowne.

Na tym etapie praca z mandalą to rodzaj naturalnej ekspresji (spokojne czy też dynamiczne kreowanie, delikatne czy też mocne opowieści kształtem i kolorem).


Pokaz – prezentacja

Jeśli pracujemy w grupie to oglądamy wszystkie prace, porównujemy, omawiamy, dyskutujemy.

Zastanów się i odpowiedz na pytanie: jak widzisz w kontekście innych swoją wypowiedz plastyczną? Jak widzisz teraz siebie?

Sądzę, że warto przy tej okazji zwrócić uwagę, że zawsze, kiedy oddajemy się spontanicznym czynnościom np. komponowanie barw i ich form w obrębie koła, stwarzamy sprzyjające okoliczności dla relaksu i odkrywamy siebie na nowo.


Uczestnicy: dzieci w wieku szkolnym, młodzież, dorośli.

Miejsce: sala, pokój, taras.

Materiały: talerze, woda, zebrane materiały.

Czas działania:Część I jedna godzina. Część II jedna godzina.


Wybrane realizacje:

W ramach Letnich warsztatów w Scheersberg (Niemcy 2012), w ramach warsztatów Collage w Bruneck (Włochy 2012), w ramach studiów Podyplomowych ARTETERAPIA w AHE w Łodzi (Łódź 2012).